درباره نمایشگاه نشانه های مسعود نجابتی / نوشته معراج قنبری

 

درباره نمایشگاه نشانه های مسعود نجابتی

معراج قنبری

 

مسعود نجابتی متولد ۱۳۴۶ تهران است. در سال ۱۳۷۸ در رشته گرافیک مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر فارغ التحصیل شد.عضو انجمن بین المللی تایپوگرافی،انجمن خوشنویسان ایران و انجمن طراحان گرافیک ایران است. در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی شرکت داشته، طراحی گرافیک و مدیریت هنری سازمان های مختلفی را برعهده داشته است. از مهمترین فعالیت های ایشان می توان به تالیف کتاب “خط در گرافیک” برای آموزش و پرورش اشاره کرد. صحبت در مورد فعالیت های او فرصت دیگری را می طلبد.

 

نمایشگاه نشانه های مسعود نجابتی با عنوان سواد و بیاض ۲۲ فروردین ماه سال جاری در نگارستان اشراق شهر قم برگزار شد. ۲۰۸ نشانه که از اوایل دهه هفتاد تا به حال طراحی شده اند.

می توان گفت نشانه های او نه تنها نقطه ی قوت نسل خودش بلکه یکی از نقاطِ قوتِ این حوزه در تاریخِ گرافیکِ ایران است. آثاری که در عین سادگی پیچیده اند و برعکس. نکته ی قابل توجه و وجه مشترک بسیاری از این نشانه ها ریتم، و استفاده از فضای مثبت و منفی است. گویی که ریتم با نشانه های نجابتی بوجود آمده. می توان توانایی در خوانشِ نشانه نوشته ها (لوگوتایپ) را در مقایسه ی اثری مدرن در کنار یک اثر که با تکنیک دست آزاد بوجود آمده و این دو را در کنار کاری که با تکیه بر یکی از انواع خط ها خلق شده است جستجو کرد. تکنیک ها و روش های اجرایی کاملا متفاوت هیچ تغییری در قدرت خوانایی و ریتم ایجاد نکرده است. بارز ترین مشخصه ی این نشان ها استفاده هوشمندانه و آگاهانه از عنصر خط است (نستعلیق- کوفی بنایی-کوفی تزئینی-کوفی قرآنی-و…) که دلایلش بر همگان روشن است. نجابتی می گوید: هر نشانه نوشته ای استوار بر ریخت شناسی حروف است، از این رو ریخت شناسی حروف یکی از مهمترین نکات در طراحی و تحلیل نشانه های نوشتاری محسوب می شود.                                                                                                                                                

یکی دیگر از دلایل تاثیر گذاری این نشانه ها تناسب فرم و محتوا است طراح صرفا به رعایت قواعد و زیبا نویسی توجه نکرده است.

در این مجموعه اشکال هندسی زمانی که با عنصر خط تلفیق شده اند قدرت و تاثیرگذاری نشانه ها را دوچندان کرده اند.

اما نشانه های تصویری که بر اساس اشکال هندسی و بدونِ وجودِ عنصر خط طراحی شده اند تا حدودی در مقایسه با دیگر نشانه های ایشان در سطحی متفاوت تر از مسعود نجابتی قرار دارد. به راحتی با حذف نام طراح و نام سازمان مربوطه که نشانه برایش طراحی شده می توان گفت با یک نشانه ی فرمالیستی روبرو هستیم. که می توان آن را در آثار بسیاری از طراحان ایرانی جستجو کرد.

با این همه گستردگی و تنوع در سبک و شیوه ی اجرا نجابتی راهش را بسیار بهتر از هم نسلانش پیدا کرده و بدونِ توقف به مصافِ آینده می رود.

 

photo_2016-04-16_01-49-55 photo_2016-04-16_01-54-33 photo_2016-04-16_01-54-39 photo_2016-04-16_01-54-44 photo_2016-04-16_01-54-48 photo_2016-04-16_01-54-51 photo_2016-04-16_01-56-03 photo_2016-04-16_01-56-05 photo_2016-04-16_01-56-13 photo_2016-04-16_01-56-29 photo_2016-04-16_01-56-32 photo_2016-04-16_01-56-35 photo_2016-04-16_01-56-38 photo_2016-04-16_01-56-41 photo_2016-04-16_01-56-53 photo_2016-04-16_01-56-56 photo_2016-04-16_01-57-00 photo_2016-04-16_01-57-06 photo_2016-04-16_01-57-08 photo_2016-04-16_01-57-12 photo_2016-04-16_01-57-14 photo_2016-04-16_01-57-18 photo_2016-04-16_01-57-27 photo_2016-04-16_01-57-30 photo_2016-04-16_01-57-33 photo_2016-04-16_01-57-38 photo_2016-04-16_01-57-41 photo_2016-04-16_01-57-44 photo_2016-04-16_01-57-50

برچسب ها

یک دیدگاه در “درباره نمایشگاه نشانه های مسعود نجابتی / نوشته معراج قنبری”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *