رامین شیردل

رامین شیردل

متولد ۱۳۶۰

تهران

كارشناس ارشد معماری از دانشگاه هنر تهران

نقاشی به زبان معماری، كه منجر به تشكیل حجم می گردد مجموعه آثار رامین شیردل را می سازند. تغییر و دگردیسی ابعاد و فرم ،تعداد بسیاری المان هایی جز زبانی تازه می سازد كه فرمالیسمی پیشتاز را در تجربه ای چند بعدی دیداری و شعر گونه بیان می كند.

ساختار لایه لایه متحرك و پویای بصری این حجم ها ماهیتی سیال و نرم به فرم می بخشد و از سوی دیگر به بیننده امكان می دهد تا در زاویه ها و فواصل مختلف با حركت به كشف و دریافت تصاویر نو و شخصی خود بپردازد كه این نوعی آزادی را در تعامل اثر و بیننده ایجاد می كند.

تصویرهایی كه پدیده هایی چون لایه های آب، شن های صحرا، ابر و حتی شاید لند اسكپی از یك شهر را یادآور می شوند … گویی با احجامی زنده روبرو هستیم كه با تغییر فرم با بیننده نجوا می كنند … نور و سایه و رنگ های درخشنده احجام را به فضایی اسطوره ای در عین حال معاصر نزدیك می سازد.»

 

 

«با نگاه به دوره ای ۱۰ ساله از تجربیات رامین شیردل در طراحی معماری پروژه ها با كاربری و مقیاس های گوناگون، با آثاری روبرو هستیم كه در آن ها تركیب فرم های ادامه دار، لند اسكیپی درونی، حجمی یكپارچه و در عین حال فضایی چند لایه را می سازد كه ملاحظات فضایی، عملكردی پروژه در این لایه ها تعریف و برآورده می شوند. این فرم ها در طول پروژه حركت كرده و تغییر جهت می دهند و با خصوصیت انعطاف پذیر و نرمی خود همزمان پوسته ساختمان، كنترل دید و نور، گاه دسترسی های عمومی و حتی مبلمان را می سازند. بنابراین در درك فرم و فضای این پروژه ها نوعی داستان و رویداد ادامه دار بصری خوانده می شود كه عنصر اصلی زیبایی شناسی پروژه محسوب می گردد. تلفیق و تركیب توده های پر و فضاهای خالی و گسترش و نمایش آن در جداره، پوسته بنا را تعریف و همخوانی درون با بستر برونی را تاكید می كند. در نهایت، تعریف اجزا، فضاهای خرد و كلان از طریق ساختاری كلی، این بناها را به مجسمه هایی مینیمال و چند لایه در مقیاس شهری نزدیك می سازد.»

او فعالیت حرفه ای در زمینه معماری و مدیریت تیم طراحی در پروژه های گوناگون را از سال ۱۳۸۱ تاكنون ادامه داده است و برگزیده و تقدیر شده مسابقات و نمایشگاه های مختلفی همچون «طراحی ساختمان بنتون ۸۸»،

«طراحی برج مانیومنت دبی ۸۷» ،«طراحی مركز فرهنگی شهر بم ۸۴»، «طراحی كانسپچوال كوشك جهانی ۸۱» ،دریافت جایزه بهترین پایانامه مقطع كارشناسی ارشد معماری دانشگاه هنر ۱۳۸۸،رتبه اول مسابقات اسكیس خلاق معماری، فستیوال معماری دانشگاه تهران ۱۳۸۳،رتبه اول مسابقه معماری داخلی دانشگاه هنر تهران ۱۳۸۳ است.

مصاحبه ی سایت هنرگردی با این هنرمند در آخرین نمایشگاهش:

  • مثل همیشه در اولین مورد، سراغ کانسپت کار می‌رویم. لطفا بگوئید چه شد که به سراغ حروف رفتید؟حروفی در آثار شما اکسترود شده و می‌چرخند؟

معانی برگرفته از کلمات برای من مهم هستند. حروف هم جزئی جدایی ناپذیر از کلمات هستند. البته این حجم‌ها به طور دقیق اکسترود نمی‌شوند چرا که پیرامون یک محور امتداد نمی‌یابند. اما در مورد کانسپت، من به جای این که به عنوان یک مجسمه به سراغ یک نوده‌ی حجیم بروم، به دنبال یک مجموعه‌ی متشکل از قطعات رفتم که در کنار هم و با تعداد زیادشان معنا پیدا کرده و خاصیت خود را می‌دهند. این موضوع که مجسمه از رابطه‌ی تعدادی زیادی قطعه به وجود بیاید، برای خودم جالب بود.

 

  • چرا لغاتی مثل “عشق” و “مجنون”؟ این واژگان هم خیلی پرکاربردند و هم زیاد استفاده شده‌اند. همین امر هم می‌تواند برچسب کیچ را به همراه بیاورد.

علت این که کلمات را انتخاب کردم، این بود که کلمات شاید در اولین نگاه جمعی از حروف باشند، اما در پشتشان تصویری را در ذهن می‌سازند که برای هر کس متفاوت از دیگریست. هر چه قدر هم که کلمات به معانی خاصی نزدیک‌تر می‌شوند، تصاویری که می‌سازند قوی‌تر و درخشان‌تر می‌شود. قطعا کلماتی مانند عشق، مجنون، شوق و حق بسیار قوی هستند. من هم با زیاد استفاده شدنشان مشکلی ندارم. برای من آن تصاویر مهم هستند.

  • چه مدت زمان صرف ساختن آثار نمایش داده شده در این نمایشگاه کردید؟

بخش طراحی زمانی خاصی ندارد؛ چرا که ممکن است برخی کارها را اسکچ کنم، طراحی کنم و بپروارنم اما ساخت هر کدامشان حدود یک ماه زمان می‌برد.

 

  • این فرآیند دستی است یا دیجیتال پیش می‌رود؟

این فرآیند چیزی بین استفاده از دست و کامپیوتر است و بنا به نوع کار، نقش یکی بیش‌تر می‌شود. من خوشحالم که از ابزاری مثل کامپیوتر در کارهایم استفاده می‌کنم و به نظرم بین نسل ما و نسل پیش باید تمایزی وجود داشته باشد.

 

  • در میان حروف فارسی شاید هیچ کدام به اندازه ه دو چشم در حجم کاربرد نداشته است و عملا ما در هنر حجمی معاصرمان با سندروم ه دو چشم روبه‌رو هستیم. چطور در آثار شما خبری از ه نیست؟

راستش من به دنبال هیچ سندرومی نیستم! شاید یکی از ایرادات من این باشد که به کار دیگران زیاد نگاه نمی‌کنم. می‌دانید، برای من این که صرفا بخواهم با یک حرف کاری کنم، مهم نیست؛ کلمه برایم مهم است. در مورد ه دو چشم هم عامدانه از آن فاصله گرفتم.

 

57426_635676545469466420_s 137930 1383700_10204760684117693_319792597886092409_n 1467290_10202558147695659_8746317_n 1618408_10203392551275227_1077957767_n 10341841_10203701640802272_7024803360092048401_n 10606543_10204664313628491_7500821574143049483_n 635676304800979708 635676304802539711 635676304812991730 hob images (6) unnamed (2) Whispers-of-Love-we-are-just-pieces-with-Ramin-Shirdel

برچسب ها

0 دیدگاه در “رامین شیردل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *